Geschiedenis 993 (1993-1998)

1993 dwingt de verlamde economie de automobielindustrie op de knieën. Een nieuwe productiestrategie veroorzaakt bij Porsche echter een bedrijfsrevolutie. Het resultaat: de nieuwe 911 type 993. De 993 had veel technische verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger, onder meer een aluminium multi-arm achter vering gemonteerd op een aluminum subframe. Dit was ook de eerste Porsche met een standaard 6-versnellingsbak Overige aanpassingen waren een tweedelige uitlaat, grotere remmen met geperforeerde schijfremmen, en opgewaardeerde stuurbekrachtiging. Het enige wat hetzelfde is gebleven ten opzichte van zijn voorganger zijn de beide deuren. Met een nieuwe front- en achterpartij, vlakke koplampen, en een vermogens- verhoging tot voorlopig 272 pk ontstaat zowel optisch als technisch een nieuwe auto. Overige modellen zoals de nieuwe 911 Cabrio (1995), en Targa (1996) volgden al spoedig.

Voor de klanten die nog meer eigen hadden qua prestaties kwamen de nieuwe 911 Turbo en GT2 (1995), Carrera 3.8 RS (1995-1996), Carrera 4S (1996), Carrera S (1997) en tenslotte de 911 Turbo S (1997) welke voor het eerst was uitgerust met een biturbo-motor en welke de soevereiniteit en innovatiekracht van deze serie 911 demonstreren. Deze modelen waren weken naast hun prestaties ook qua uiterlijk en bredere bodies iets af van de “standaard” modelen .