Geschiedenis 911 G-series (1974-1987)

Omvangrijke veranderingen volgen in het modeljaar 1974. Opvallend kenmerk van de G-serie zijn onder anderen de lichtmetalen bumpers met geïntegreerde knipperlichten. Tussen bumper en carrosserie worden elastische vouwbalgen geplaatst.

De 2.7 motor uit de Carrera RS word in 1974 de basis voor alle 911 modelen. De modelen die worden aangeboden zijn de 911 en de 911S welke over een 2.7 motor beschikt met het nieuwe K-Jetronic CIS Bosch fuel injection systeem. Deze modelen beschikken over respectievelijk 150 en 173 pk en krijgen ook niet de bredere achterflanken. Voor de mensen welke die voorheen de bredere Carrera RS kochten blijft in 1974 de 911 Carrera ook beschikbaar welke wel deze bredere body heeft en technisch identiek is aan de 210 pk sterke Carrera RS touring.

1974 TURBO
Ondank de olie crisis word in 1974 de eerste 911 geïntroduceerd met een turbo, die tot dan toe uitsluitend bij raceauto’s werd gebruikt, hierdoor wordt het mogelijk om uit drie liter motorinhoud een vermogen van 260 pk te genereren. Van 0 tot 100 km/h heeft hij net 5.2 seconden nodig, de topsnelheid ligt boven de 250 km/h streep. Daarmee is de 911 Turbo het snelste Duitse wegvoertuig en een synoniem voor tot die tijd onbereikte prestaties. Optisch valt “de Turbo”, zoals hij al gauw vol respect wordt genoemd, vooral op door zijn verbrede spatboren en de grote, vlakke achterspoiler (whale-tail) die – tezamen met de voorspoiler – voor voldoende neerwaartse druk bij hoge snelheden moet zorgen. Deze turbo modelen, ook wel de 930 genoemd, worden vanaf 1978 van de originele 3.0  motorinhoud vergroot naar 3.3 liter.

Performance data: Porsche 930
MODEL 0–100 KM/H 0–160 KM/H 0–200 KM/H 1 KM TOP SPEED
1975 930 260 hp 5.5 s 12.4 s 20.1 s 24.2 s 246 km/h
1978 930 300 hp 5.4 s 12.0 s 19.7 s 24.4 s 260.9 km/h
1983 930 330 hp Flachbau 4.85 s ? ? ? 275 km/h
1984 930 330 hp 4.8 s 11.6 s 17.7 s 23.8 s 278 km/h

911SC (1978–1983)
De 911 3.0 SC (super carrera) werd tegelijk met de nieuwe 3.3 turbo geïntroduceerd. De nieuwe auto was duidelijk meer geciviliseerd dan zijn voorganger en voorzien van meer luxe en verfijning, om een breder publiek aan te kunnen spreken. Eind 1982 wordt voor het 1983 modeljaar voor het eerst since de 356 weer een echte cabriolet versie geïntroduceerd. In het laatste jaar werd daarnaast alleen nog de 911 SC/RS geproduceerd, waarvan slechts 20 exemplaren in een homologatie-serie gebouwd werden.

911 3.2 Carrera (1984–1989)
De nieuwe 3.2 Carrera is een door ontwikkeling en geraffineerd model van het voorgaande. Voor het eerst introduceert Porsche de M491 optie, ook wel de “Turbo-look” genaamd waarmee werd voldaan aan een grote groep mensen welke deze look graag wilden hebben.

In 1987 kom Porsche zelfs met een speciale M637 clubsport optie waarvan er slechts 340 worden gemaakt. Deze modelen waren bedoeld voor mensen welke in het weekeind graag aan club races meededen en werden dan ook voorzien van lichtere materialen en geblauwdrukte motoren.

In het laatset productie jaar 1989 word ook nog de 911 Speedster (optie M503) toegevoegd aan de beschikbare modelen. De Speedster was een ode aan de 356 speedster uit de jaren 50, en was ook nog beschikbaar in combinatie met optie M491.