1968 LWB Porsche 911T – Karmann Coupe

2008 – Een van de eerste Porsche 911 LWB modellen (chassis nummer 0008) welke in Septermber 1968 in gebouwd en nog in prachtige originele staat verkeerd met matching numbers motor en versnellingsbak. De LWB versie werd ontwikkeld naar aanleiding van onvoorspelbare overstuur waar sommige mensen bij de SWB last van had. Naast de langere wielbasis werden er ook lichtere materialen gebruikt voor de motor ten behoeve van de gewichtsverdeling. De ’69 modellen werden daarbij voor het eerst van een magnesium carter voorzien, waarbij deze auto automatisch weer een van de eerste was en zelfs volgens enkele betrouwbare bronnen zelf voorzien van het oudste (bekende) magnesium carter ter wereld!! De 2.0 LWB 911 is slechts één jaar geproduceerd voordat de motorinhoud naar 2.2 groeide, en bij de productie werd ook voor het eerst een groot deel van de 911 carrosserieën door Karmann verzorgd (zoals ook bij deze 911). Al met al een bijzondere auto uit een al bijzonder bouwjaar.

Deze auto ondergaat eind 2008 bij porscheteam.nl een motor “rebuild” nadat hij al 2 jaar stil staat omdat een van de kettingspanners had gefaald waardoor de kleppen de zuigers hadden geraakt. Hiervoor was de auto toen door de vorige eigenaar naar een “luchtgekoelde motoren” (Kever) specialist  gebracht, echter hebben zij toen het complete blok gedemonteerd in plaats van alleen de “topend”. Bij een Porsche 911 is complete demontage niet noodzakelijk omdat de drijfstangen etc in zo’n geval worden bescherm door dat de tuimelaars zo zijn ontworpen / berekend dat deze als eerste breken. Dus indien deze niet gebroken zijn is in principe het onderblok en de koppen zeer goed beschermd gebleven en hoeft hij allen opnieuw te worden uitgeklokt. Hadden ze dit geweten bij deze “kever specialist” hadden ze nooit het hele blok gedemonteerd… Maar goed, gezien het blok toch reeds geheel gedemonteerd was zullen wij nu bij de wederopbouw ook meteen van de mooie gelegenheid gebruik maken om alle lagers etc te vervangen

2009 – Alle onderdelen zijn gereinigd en de benodigde pakkingen en lagers zijn besteld. De opbouw van het magnesium onderblok is reeds begonnen. Zo zijn reeds de krukas en de oliepomp geborgd in het blok geplaatst. Voor het einde van de maand is de verwachting dat het onderblok gereed is. Het wachten is dan op de cilinder koppen welke zijn weggebracht voor revisie.

2010 / 2011 – Door omstandigheden zijn alle werkzaamheden geruime tijd gestaakt. Gelukkig konden we de werkzaamheden aan deze klassieker in de loop van 2010 / 2011 weer opgepakt en is de montage van het blok in de loop van 2011 afgerond. Hierbij is de motor met E-nokkenassen opgebouwd en voorzien van een nieuwe zuigerveren en koppeling / drukgroep. Inmiddels is deze auto weer helemaal APK gekeurd en heeft al weer de nodige KM’s gemaakt.

Oktober 2012 – Nadat tijdens de mille miglia de deurbakken steeds open vielen elke keer als de deuren openging was het duidelijk dat deze aan vervanging toe waren. Eerst werd er overwogen om deze peperdure kartonnen bakken achterwegen te laten en RS deurpanelen te monteren, maar eigenlijk zou dat zonde zijn gezien de origineel staat van de auto. Gelukkig vonden we een een klein bedrijf welke kwalitatief hoogwaardige reproducties maakt van moderne materialen (niet van origineel te onderscheiden). Er is dan ook gekozen om deze te monteren samen met een nieuwe dashboard welke ook het nodige te leiden had gehad door de jaren heen.

November 2012 – We verwachten volgende week dat deze de auto weer deze kant op komt. Zodra deze terug is zullen de stoelen en de vloerbekleding er uit worden gehaald om vervolgens de bodem netjes preventief te kunnen behandelen tegen roest met RX5 en RX10.

Februari /Maart 2013 – Met de zomer voor de deur nog even de wielen een opfrisbeurt gegeven en de auto op de juiste hoogte gesteld nu hij weer op zijn originele 15″ wielen staat. Ook worden hierbij de rondom nog standaard ’69 2.0 911T massieve remschijven vervangen voor 911E/S model geventileerde remschijven. Deze schijven worden meestal in combinatie met stalen M-calipers gebruikt welke in ’67 op de 911S waren geïntroduceerd en welke vanaf 1970 tot 1975 standaard waren op bijna alle 911 modellen. Voor deze auto hebben we echter zowel voor als achter gekozen voor alternatieve 3 AM Brembo remklauwen welke net als de experimentele 911 (R) S klauwen van 1969 tot 1973 van aluminium worden gemaakt en van 35% grotere blokken zijn voorzien. Bijkomend voordeel is een lager onafgeveerd gewicht welke ten goede van de wegligging komt. Het is net als bij de originele remklauwen wel belangrijk om rekening te houden met de draairichting van de remschijf en de positie van de remzuiger cupjes. Deze cupjes dienen zoals op de afbeelding hieronder onder een hoek van 20 graden te worden gemonteerd. Hiervoor kunt u een mal hier downloaden om u hierbij te helpen

hoogte

Historie 911 remmen: “Op een bergtraject met 52 haarspeldbochten werd een vergelijkende test uitgevoerd tussen 2 Porsches waarvan een was uitgevoerd met de oude massieve schijven en de andere met de nieuwe geventileerde schijven. De opdracht was om dit traject zo snel mogelijk naar beneden af te leggen en het resultaat was het volgende: de Porsche met de massieve schijven had na bocht 33 door de ontwikkelde hitte en dus verdamping van de remvloeistof totaal geen remwerking meer, daarbij werd een temperatuur aan de remschijven bereikt van 650 graden celcius, 150 graden meer dan bij de Porsche met geventileerde schijven die het traject overigens probleemloos kon vervolgen. Verdere testen op de Nürburgring bewezen dat de gemiddelde slijtage van de remblokken bij de geventileerde schijven 50% per 1000 km lager was en dat de levensduur van deze schijven ook langer was (gebruikte remblokken Ferodo DS 11).” 

Oktober 2013 – Na het uitwegen van de auto blijkt dat er nog wel het een en ander verbeterd kan worden qua gewicht verdeling, hierbij worden ook de schokbrekers meteen aan een nadere inspectie onderworpen en uiteindelijk vervangen voor de optionele 911S Koni schokbrekers. Ook een deel van het elektrische systeem wordt onder de loep genomen en ge-upgrade. Hierbij wilden we de simpele standaard 911T dashboard klokken (olie temp en benzine meter) vervangen voor de uitgebreide S dashboard klokken waarbij ook de olie druk en dry-sump capaciteit af te lezen zijn. Na het nodige speurwerk hebben we gekozen om de oliedruk / temp klok van een 68 sportomatic te gebruiken welke naast de S specificaties ook nog een uniek “overtemp” beveiliging lampje had voor de koppelomvormer, welke wij nu dan weer als oliedruk “idiot light” gebruiken. Uiteraard dienen hiervoor ook de bijpassende elektronische oliedruk opnemer en olievlotter gemonteerd te worden in het motor compartiment. Daarnaast hebben we ook meteen de voor een ’69 911T optionele (code 9133 standaard vanaf ’70 op de 911T) cq. standaard E/S Bosch BHKZ systeem (captive discharge ignition) op de ontsteking aangebracht welke voor een veel beter bougie vonk bij de ontsteking zorgt zoals we dat ook met een MSD systeem zien. Hierbij zijn bij de rotor/verdeler direct de originele contactpuntjes vervangen voor duurzame elektronische contactpunt vervangers.

Kerst 2013: Eindelijk hebben we tijd om de drysump tank te vervangen ten behoeve van de olie capaciteit opnemer (dash oil meter weergave), daarbij wordt natuurlijk meteen het filter en de motorolie vervangen. Daarnaast hebben  we afgelopen week de “turbo tie rods” kit geïnstalleerd nadat er bij de APK wat speling op een van de stuurkogels was geconstateerd. Deze “turbo tie rod” upgrade vervangt de reguliere pre 911 turbo stuurstangen welke een verbinding gebruikte welke meer flex hadden dan de “turbo” variant. Ook de wiellagers achter worden gelijk tijdig vervangen gezien de auto ivm de tie-rods toch uitgelijnd moet worden en de wiellagers achter inmiddels wat bijgeluiden zijn  gaan maken. Het resultaat na het uitlijnen is een nog beter / strakker sturende 911.

Maart 2014: Om de schakelweg preciezer te maken en te verkorten hebben we een shortshift kit geïnstalleerd. De km teller en toerenteller krijgen ook een kleine restauratie / update, waarbij het binnenwerk van de toerenteller word aangepast naar BHKZ specificaties en de dagteller van de km teller word gerepareerd. Voor een persoonlijk porscheteam.nl tintje word het originele Kienzle klokje vervangen voor een custom HEUER klokje, en het toeter deel van het stuur vervangen door de SWB variant.

Juni 2014: Zal je altijd zien… vlak voordat je een rit gepland hebt gaat er onverwachts iets stuk waarvan je wist dat het er aan zat te komen maar waarvan je had gehoopt nog even door te kunnen rijden, in dit geval begeeft de versnellingsbak het. Hij wil haast helemaal niet meer schakelen Maar gezien het een matching numbers auto is kunnen we er ook niet zomaar even een andere bak in hangen, we willen hem uiteraard zo origineel mogelijk houden wat dat betreft.

Als we de versnellingsbak uit elkaar halen word het probleem al snel duidelijk, de twee tussenplaat lagers zijn compleet verbrijzeld en vallen van ellende zo uit elkaar. Uiteraard hebben we natuurlijk meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles grondig schoon te maken en verder te inspecteren. Gelukkig is er voor de rest geen schade aan de rest van de bak / tandwielen etc, dus na het vervangen van de lagers kan de bak redelijk snel weer in elkaar worden gezet. Ondertussen hebben we ook meteen maar de nog ontbrekende geluidsmat weer in de motorruimte geïnstalleerd waardoor je nu als nooit tevoren rustig 120km kan rijden en ook nog redelijk een gesprek kan voeren.