1972 VW Kever 1302 – 1585cc Type 1

Eind 2010 konden wij heel voordelig een leuk stilgevallen 1302 project opkopen. Het is dan wel geen Porsche, maar wel directe familie. Er was echter wel het nodige laswerk aan de chassiskop, maar door deze compleet inclusief de napolionhoed te vervangen vielen de werkzaamheden gelukkig mee. Gezien we toch de hele voorophanging aan het opknappen waren was dit ook een mooie gelegenheid om de trommelremmen aan de voorzijde met een diameter van 230mm voor voorpoten van een 1302S met (geperforeerde) schijfremmen met een diameter van 279mm te vervangen en meteen extra grote (48mm ipv 40mm, naar voorbeeld van de Porsche 911S uit die tijd) remtangen en blokken (zie foto’s hieronder) te monteren. Dit geeft de kever een hoop meer stopping power (130% ) om als uiteindelijk de motor gereviseerd en getuned is ook snel te kunnen stoppen. Daarnaast hebben we de auto nog iets verlaagt voor de optimale (stoere) “stance” en rondom uitgewogen om er voor te zorgen dat de gewichtsverdeling optimaal is.

Na de nieuwe chassiskop en de revisie van de voorophanging met toegevoegde strutbrace aan de voorzijde voor de nodige stijfheid, werd het tijd om het motorblok wat rustig gedurende deze tijd gebouwd is voor het eerst te starten. De motor is in PorscheTeam style volledig onderhanden genomen en getuned. Het is dan ook uitgegroeid tot een zwaar gemodificeerd blok, echter behoud wel nog steeds wel de originele VW cilinderinhoud van 1585cc omdat wellicht ook deze ooit ingezet zal worden voor klassieke rally’s. Met de andere nokkenass en tuimelaars in dit blok zal deze natuurlijk ook meer kans hebben dat deze op toeren last krijgt van zwevende kleppen, om dit tegen te gaan is het natuurlijk belangrijk om stage 1 klepveren toe te passen die goed zijn tot 6250 toeren en14mm lift. Omdat het blok met hoge compressie is opgebouwd is het natuurlijk belangrijk om er voor te zorgen dat er de nodige meters in het dashboard worden opgenomen om deze in gaten te kunnen houden. Hierbij is gekozen voor de volgende VDO meters; 5bar oliedruk, olie temp, toerenteller en cilinderkop temperatuur.

Ook hebben we het uiterlijk van voorzien van een Kamai voorspoiler, en een paar mooie  Porsche 914 replica velgen met grotere banden om het extra motorvermogen en remkracht op de weg te kunnen vertalen (bandenmaat voorzijde zijn goed vullend en met 185/65/15 [ 117% contact patch van standaard ] en aan de achterzijde nog extra dik uitgevoerd met 205/60/15 [ 139% contact patch van standaard ]). Achter zijn ook grotere (VW type 3) trommel remmen en bijhorende cilinders geplaatst welke  mooi de algehele rembalans tegemoet komen (remschoenen van 45mm breed ipv 40mm, en een diameter van 280mm ivp 230mm), en tegelijk ook deze toch al dikke 1302 nog een paar cm extra verbreed. In samenwerking met de grote remverbetering die voor reeds is toegepast is er nu totaal 155% zoveel remkracht ten opzichte van de standaard 1302 remtrommels!!

PorscheTeam.nl VW 1585cc Type1 motor specificaties:
– Compressie: 9,5
– Krukas: 69 mm – standaard
– Drijstangen: standaard 1600 – uitgewogen kop kont
– Cilinders: 85,5 gesmeede zuigers uitgewogen zelfde gewicht gemaakt
– Nokkenas: Engle W110
– Oliepomp: Meling 30mm Gene Berg Full Flow deksel met externe oliefilter
– Oliekanalen: HVX mods van Bob Hoover + FullFlow aansluiting CB performance
– Vliegwiel: verlicht – 4,5 kg
– Cilinderkoppen: 1300 dubbelpoorts uitgekotterd, uitgeliterd, geflowd
– Kleppen: Standaard 35,5 / 32
– Tuimelaars: 1.25 CB performance incl. HVX mods
– Klepveren: Stage 1 scat, voor meer dan 14 mm kleplift
– Klepstoters: HD incl HVX mods
– Pulley: Aluminium Met graden verdeling
– Stoterstangen: Chromoly van CB performance op maat gemaakt voor goede geometrie
– Carburateurs: Dellorto DLRA 40 met CB update kit (spraybar’s )
– Ontsteking: Pertronix verdeler met MSD ontsteking
– Uitlaat: Arendorp BAS Street Sport RVS

HVX modefiecaties in het kort:
Olie is bij luchtgekoelde motoren uitermate belangrijk voor de smering en de koeling! Het VW type 1 blok heft echter een fundamentele fout in het ontwerp zitten waardoor er genoeg olie aan de linker kant van de motor komt, maar de rechter zijde in verhouding ernstig te kort komt.

Om olie in de rechter kop te krijgen heeft VW een vierkant groef in de #2 cam lagerschaal gemaakt. Alle olie aan de rechterzijde van de motor komt er via dat ene kanaal, welke vervolgens dan weer olie via de nokvolgers naar de kop voert. Echter; tot overmaat van ramp alleen als de kleppen wordt ge-opent. In feite dient de VW nokvolgers als een klep, welke de olie naar de koppen 92% van de tijd afsluiten.

De HVX mod is verzonnen om dit probleem op te lossen, en vereist enige aanpassingen aan zowel het carter, klepstoters en de tuimelaars. Het resultaat is dat de olie smering in de rechter kop met 100% toeneemt!! Het is dan ook niet verwonderlijk dat al deze aanpassingen door VW zijn overgenomen en terug te vinden in de ontwikkeling van de Type 4 motor.

MODIFIED SYSTEM

HVX ROCKER SHAFT

MODIFIED TAPPET

HVX ROCKER A